Thursday 12 May 2011

Percutian Pangkor

As'salam..

Pada hujung minggu yang lalu aku & family pergi menghabiskan hari cuti ke Pulau Pangkor. Sebenarnya bukan bercuti pun tapi pergi menghadiri reunion untuk cik abg n kawan2 sekolahnye.. Deme buat di Pangkor..Aku n anak² ambik peluang bercuti sekali.. Baru 1st time bawak anak² ke sana.. Kemain seronoknya anak² ku...

Pada hari Sabtu, awal2 pagi kami sekeluarga sudah bersiap..tambah² ayahnye lah..maklum le nak jumpa kawan² lamalah katakan.. Semangat tu lain macam sket.. On the way kami singgah dulu di Bt Gjh utk sarapan.. makan nasi lemak jer...dalam kul 10.00am..kami sampai di Jeti Marina Island..1st time gak naik feri melalui jeti Marina nih... cantik sgt pemandangan disana... Pada awalnya x ramai yg ada sebab majoritinya ingat naik feri di jeti Lumut.. Sempat jugaklah aku berkenalan ngan wife kawan² husband..

Pemandangan di Jeti Marina Island
Dalam Feri Ke Pangkor
       Lebih Kurang pukul 12.30pm peserta reunion semua memulakan perjalanan ke Pulau Pangkor melalui Feri dari Jeti Marina Island.. Lebih kurang 15 minit perjalan kami semua selamat sampai ke Jeti Pangkor... Terus ke resort.. Banner pun dipasang... kami semua menginap di De Palma Beach Resort, Pulau Pangkor..

Banner
De Palma Beach Resort, Pulau Pangkor
        Lepas dapat bilik masing² kami berkumpul utk makan tgh hari...pihak resort tak sediakan mkn tgh hari tetapi kak nurul yg merupakan peserta wanita reunion ni yg bawak bekalan pulut dan rendang utk santapan kami yg semuanya sedang lapo... Santapan pulut tu juga sebagai tanda kesyukuran kami selamat sampai di sini dan berdoa moga perjalanan rancangan yang dah dirancang sekian lama berjalan dengan lancar... Memandangkan semuanya tgh lapo..pulut & rendang tu terasa sgtlah sedapnya...selain kek yang dibuat oleh kak azua..juga peserta reunion.. Peserta wanita yg bersama menjayakan reunion ni hanya 2 org jer...selebihnya 18 peserta adalah lelaki dari pelbagai course...

Pulut Kuning...Kak Nurul masak
Rendang Ayam, Kari ayam & Daging masak Hitam kut.
       Slps makan ahli keluarga berehat di bilik masing² sementara peserta terbabit bermesyuarat di samping bergosip sesama mereka... yelah..dah lama tak jumpa..inilah masanya mereka bertemu kembali tanpa gangguan dari ahli keluarga..Selesai bermesyuarat, acara bebas...Aku & family jalan² di tepi pantai..anak² dah x sabar nak mandi laut... Lepas melayan anak² mandi, kami gi ke gerai mkn tepi jalan...aku & husband mkn mee kari n abc...harganye mak aii...punyalah mahal..tapi lapo punya pasal, bayo aje le... sempat jugaklah aku snap kan beberapa keping gambar masa aktiviti di laut tu..

Buih² ombak
Nak mandi tapi ombak kuat
Inilah gerai yg cekik darah tu...Tapi makanannye leh thn sedap..lapo punya pasal.
Pemandangan waktu senja, cik abg ku yg ambik gambo ni..cantik sgt..
          Acara yang ditunggu adalah pada sebelah malamnye.. Bermula dengan doa selamat, pemberian goodies kepada para peserta & makan malam... Menunya agak sedap juga..ada BBQ.. Tapi aku x berapa makan sebab petang tadi dah mengisi perut ngan mee kari yang mahal tu...

Ini lah menu makan malam
       Selepa makan, acara diteruskan dgn cabutan bertuah, diselangi dengan karaoke para peserta..semuanya sporting menyumbangkan suara... Utk acara kanak², music chair... alkisahnya, anak² ku dua²nya masuk...tetapi yang adik awal² dah terkeluar, yang abg pula berjaya sampai ke akhir acara...apalagi..merajuk sakan le si adik sebab abang dapat hadiah tapi dia x dapat..sampai tertido kat kerusi..sian pulak aku menengoknya... Jenuh juga memujuknya...kebetulan kami sekuarga juga bertuah sebab dapat hadiah cabutan bertuah merupakan hamper...kami dapat hadiah ketiga terbesar...Alhamdulillah..berkat no 8 agaknya...serupa ngan no rumah kami..hehehe... Selain acara tersebut kak nurul buat surprise untuk suaminya...sambutan hari jadi untuk suaminya...Kek tu kak Azua yg buat..sedapnya kalah secret recipe...sedap sangat..Bagi aku sedap le sebab aku ni jenis tak suka sangat makan kek ni...tapi bila rasa kek kak azua tu memang ada class..Sedap sangat.. Ni gambonye..

Kek Birthday utk suami Kak Nurul
yang baju biru abg, yang baju kuning adik..
Hamper yang kami dapat
      Pagi esoknya, pada hari Ahad, selepas sarapan diadakan acara sukan pantai.. Ada acara untuk anak² tapi anak² ku tak masuk..diaorang lebih teruja nak mandi laut...Tambahan pulak dah dapat kawan baru...Ada juga acara untuk ibu & bapa... Selepas habis semua acara, para peserta beriadah bermain bola tampar pantai..tersangatlah happeningnya... Selesai je..kami sekeluarga & 2 buah keluarga lagi naik bot pusing pulau... Anak² seronok sangat melalui pengalaman tu... Kemudian balik ke resort untuk bersiap balik... Selepas makan tgh hari kami semua berangkat pulang ke Jeti Marina Island...

Kenangan utk para peserta reunion
Acara utk para Bapa
Acara untuk para Ibu
Riadah Bola Tampar Pantai
Naik Bot pusing pulau.
Kawan baru anak²
        Sampai je di Jeti Marina bermulalah drama airmata...Maklumlah...semuanya nak pulang ke destinasi masing²... Tapi takde pun yg menitiskan air mata..mungkin nangis kat hati jer... Sedih juga nak berpisah dengan kawan² setelah 2 hari bersama... Semuanya berbaju hitam... Baju yang direka khas untuk majlis reunion ini...  Dan alhamdulillah semua peserta selamat tiba ke destinasi masing²... Ini lah suasana perpisahan tersebut...

Doa Perpisahan
Bergambar kenangan - Front Elevation
Bergambar kenangan - Back Elevation
       Maka berakhirlah percutian kami di Pulau Pangkor...  Lain kali aku cerita pula percutian kami ke tempat lain..Insyaallah... Yang nyata kami semua gembira dengan percutian ini...Terutamanya anak² dapat melalui pengalaman yang menyoronokkan dalam hidup mereka dan juga suami yang pastinya gembira dapat bertemu kembali sebahagian sahabat² lamanya... Moga² kita bertemu lagi...Insyaallah..