Wednesday 29 June 2011

Screening Test Breast Cancer

Salam Wednesday Ceh..bahasa rojak lak

     Pagi ni aku ada appointment ngan program anjuran PUSPANITA negeri Perak.. Gi buat Screening Test Breast Cancer... Kami pergi by group... Group aku ada 4 orang... Masa mula2 gi tu rasa berdebar kat dada..aku je yg rasa.. Lepas sorang2 masuk semuanya ok... Aku masuk n dapat result jap tu jugak...Alhamdulillah bebas dari cancer tu... Leganya hati tuhan je tau... Tapi test breast cancer ni kena wat setahun sekali...x bermakna kali ni chek kita dah bebas dari cancer... 

     Selepas je wat screening test tu, doktor ada wat penerangan sikit mengenai penyakit ni... Mula2 dia terkejut gak & rasa bersyukur sebab xde di antara group aku yang sangkut dlm test ni... Katanya punca segala penyakit adalah dari pemakanan... Jadi dia suruh jaga pemakanan selain banyakkan pergerakan..Maksudnya exercise... kalau nak wat poco2 pun xpe..kasi peluh... Macam aku x yah poco2 dah..ngan nak melayan 3 org hero kat rumah tu pun dah buat aku berpeluh... Kalau kat opis lak...tiap2 pagi aku amalkan naik tangga dari lobi ke tigkat 8... 

     Selain tu doktor tu kata, kita kena banyakkan minum air..walau apa jua penyakit yang ada dalam badan kita...Itulah amalan terbaik... Disamping tu, dia ada juga bagi petua... Dia kata, banyakkan selawat... Kalau boleh 1400x sehari... Insyaallah penyakit akan beransur pulih... Seandainya ada anak suami isteri yang bermasalah, sbg cthnya..panas baran ke...Kita bacakan selawat untuknya dgn niat sebagai wakil kepadanya...Bacaan kita untuk dia & pahala bacaan tu kita bagi Rasul s.a.w.... Insyaallah, akan nampak perubahannya.... Petua yang sangat berguna...

Walaubagaimana pun, aku rasa gembira dengan apa yang aku lalui hari ni... Terima Kasih tuhan... Alhamdulillah, aku bersyukur di atas rahmatmu... Aminn...



2 comments: